Positif

7:55 PG

السلام عليكم 

안녕하세요!!





Sebagai seorang  manusia biasa, banyak sekali tentangan yang membuat kita hilang kesabaran dan berburuk sangka terhadap banyak hal. Padahal pastinya kita mengetahui bahwa salah satu kunci kejayaan dalam bidang apapun adalah BERFIKIRAN POSITIF Matthew Della porta, salah satu psikologi mengatakan bahawa otak kita lebih cenderung untuk mencari informasi-informasi negatif dan menyimpan informasi negatif tersebut lebih cepat dibandingkan informasi positif.  Berfikir positif sebenarnya boleh dilatih secara perlahan-lahan, 
1. Ekspresikan rasa terimakasih



Pemikiran negatif berkembang secara cepat di otak kita dengan atau tanpa pengaruh buruk dari orang lain. Pemikiran negatif tentunya akan lebih berkembang jika kita bergaul dengan orang-orang yang membenarkan pemikiran negatif tersebut. Jika pemikiran negatif datang, maka berusahalah cari perkara-perkara positif yang boleh membantu otak anda untuk seimbangkan pemikiran negatif ini. Luangkanlah waktu cukup lama untuk mencari-cari perkara-perkara baik senegatif apapun. Bantulah otak anda untuk menyimpan hal-hal baik, jika perlu catatlah perkara-perkara positif yang pernah terjadi, sehingga jika anda berada pada keadaan pemikiran yang negatif, maka lihatlah kembali catatan ini. Psikologi menyarankan untuk melihat catatan ini seminggu sekali. Jika perlu catatlah kebaikan-kebaikan yang anda dapatkan dalam 1 hari, dan bacalah sebelum anda tidur. Beberapa aplikasi iphone yang boleh digunakan untuk mencatat diari harian anda adalah DayOne dan OhLife.
2. Ulang perkataan  positif


Seorang yang ahli dalam bidang periklanan mengatakan bahwa, semakin anda mendengar suatu informasi, semakin anda mudah untuk mempercayainya. Perkara ini menjadi sebab mengapa iklan dipasang berulang-ulang di televisyen Perkara ini boleh diaplikasikan untuk melatih otak agar lebih positif dengan cara mengulangi kata-kata positif setiap pagi seperti tentang kelebihan anda dan apa prestasi yang sudah anda capai. Dengan mengulangi ini setiap hari anda melatih otak anda untuk percaya perkara itu dan secara tidak langsung alam bawah sedar anda merakam kata-kata ini dan akan mempengaruhi tindakan dan pemikiran anda. Aplikasikan perkataan positif seperti “Saya boleh lakukan!!, Saya akan menjadi lebih baik pada hari ini!!”
3. Tentang perkataan negatif yang muncul


Setiap kali pemikiran negetif datang, maka responlah pemikiran negative ini. Otak kita menjadikan pemikiran negative semakin besar dan semakin terperinci jika kita tetap terus memikirkannya. Jika anda merasa sangat susah untuk melawannya, maka carilah kegiatan lain yang bisa mengalihkan pemikiran anda. Berjumpalah dengan orang-orang yang boleh membawa anda jadi lebih positif, pergilah ke tempat kegiatan yang positif dan hindari orang-orang yang bisa membenarkan pikiran negative anda.
Melatih otak untuk lebih positif memang tidaklah  mudah, tapi berpikirlah secara positif kalau anda boleh berpikir positif.

Artikle ini dipetik dan diubah ke dalam bahasa melayu daripada : Tips Melatih Otak Agar Selalu Positif

You Might Also Like

0 Komen